Dagschema voeding & beweging december 2022

Mijn doel voor december was minimaal 120.000 stappen en 1 kilo eraf, de stappen zijn gelukt 1 kilo eraf niet. Tussendoor heb ik wel opgelet, daardoor is er ook niks bij en dat is ook heel fijn!

In dit nieuwe jaar pak ik de draad weer op, stapje voor stapje 1 kilo per maand afvallen zonder dieet met mijn nieuwe gewoontes.

Mijn nieuwe gewoontes in de afgelopen 15 maanden

Ik ben zoutarmer gaan eten. Ik voeg geen of heel weinig zout aan mijn eten toe, geen pakjes of zakjes meer (of de zoutvrije varianten die tegenwoordig gelukkig steeds meer verkrijgbaar zijn), geen zoute chips en nootjes meer, geen kant en klare maaltijden en geen diepvries pizza meer.

Ik let ook op verzadigde vetten. Ik ben een groot kaasliefhebber, maar tegenwoordig eet ik vaker 20+ en 30+ in plaats van 48+ kaas. En veel minder koek en chocolade, al kost dat nog wel eens moeite vooral gecombineerd šŸ˜‰

Ik eet meer verse groenten en fruit en ik kook gezonder met volkoren pasta, rijst, olijfolie en minder vlees.

Daarnaast leef ik vooral in een lagere versnelling met meer ontspanning en beweging. Iedere dag minimaal een half uur wandelen en een aantal keer per week een uur.

Welke stapjes ga jij zetten voor een gezonder leven?

Maak een stappenplan voor een langere periode met nieuwe gezonde gewoontes en stel specifieke en haalbare doelen voor jezelf zoals:

  • Iedere dag even naar buiten, even wandelen of fietsen.
  • Iedere dag een extra glas water.
  • Iedere dag 1 stuk fruit (extra).
  • Minimaal 5x per week groenten (vers of uit de diepvries).
  • Geen zout meer toevoegen aan je eten en/of kruiden zonder zout gebruiken.
  • Volkoren pasta, rijst, wraps in plaats van witte graanproducten.
  • Geen kant en klaar maaltijden meer.
  • Vaker olijfolie gebruiken in plaats van boter.
  • In plaats van 48+ kaas, vaker 20+ of 30+ kaas.
  • Nog maar Ć©Ć©n of twee keer in de maand chocolade en/of koek in plaats van iedere week.

En zodra het ene stapje een gewoonte is geworden pas het volgende!
Want het aanpassen van een levensstijl heeft tijd nodig. Stap voor stap, Ć©Ć©n verandering tegelijk.

Ik heb in december 123.000 (fysieke) stappen gezet, iedere dag minimaal een half uur gewandeld en een aantal keer per week een uur. Mijn doel voor januari is gezonde gewoontes volhouden, minimaal 125.000 stappen wandelen, minimaal 1 liter water per dag en 1 kilo eraf!

Om mezelf en anderen te (blijven) motiveren deel ik graag regelmatig mijn dagschema voeding & beweging. Kan je wel wat extra motivatie gebruiken? Heb je vragen of aanvullingen? Neem dan gerust contact op!

Delen via social media en e-mail
Een Gezonder Leven Cookies

Deze website gebruikt technische, functionele, affiliate en analytische cookies die geen inbreuk maken op je privacy en zorgen voor een optimale werking van de website.